vrijdag 13 april 2012

Geoorde futen

Een van de vaste gebieden waar ik veel foto's maak zijn de Reeuwijkse plassen en vooral plas broekvelden (de surfplas). Zeker in het voorjaar is er heel veel te zien en kun je er leuke en bijzondere soorten tegen komen.Een van die soorten, die ieder jaar met meer lijken te komen, is de Geoorde fuut (Podiceps nigricollis). Een prachtig vogeltje met een rood oog en herkenbaar aan de pluim bij de oorstreek.
Ze zoeken langs de kanten van de plas naar voedsel en zijn ook voor mensen zonder enorme telelens of telescoop goed te zien. Waar ze eerst in kleine groepjes zwommen zijn het nu allemaal koppeltjes en daarbij is ook het baltsen begonnen.

Hieronder een serie van geoorde futen die de afgelopen 2 dagen heb kunnen maken met ook een foto van de balts.




2 opmerkingen:

  1. Leuke platen Pepijn, ik blijf dit schattige fuutjes vinden. Die laatste is gaaf, ik heb ze nog nooit zien baltsen. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh die laatste, prachtig. Ik heb vorige week zondag voor het eerst van mijn leven geoorde futen in het echie gezien, prachtige vogels.
    Deze foto's zijn ook schitterend
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen